Monday, March 2, 2009

PENGALAMAN 3

Ini pula kisah pak mentua saya (berlaku semasa belum lg jd menantunya)

Kisah yg juga sudah lama berlaku. Arwah datuk pd pak mentua saya memilki sebidang tanah. Tanah itu diambil oleh pemaju utk tapak perumahan dan beliau diganti dgn sebidang tanah lain yg beliau sendiri tidak tahu lokasinya sampai dia mati. Datuk pak mentua sebelum meninggal mempunyai seorang isteri (isteri ke2, isteri pertama meninggal dulu), 2 org anak dari isteri pertama (1 lelaki dan 1 perempuan), 2 anak dr isteri ke 2 (1 lelaki dan 1 perempuan). Ketika meninggal tanah yg diganti itu masih bernamakan tuan asal. Masa berlalu, hinggalah 2 org anak isteri pertama (bapa kpd pak mentua saya dan mak sedaranya) meninggal. Tinggal lah isteri ke 2 dgn 2 org anaknya.

Tanah itu masih tidak diketahui dimana lokasinya. Suatu hari datang seorang hamba Allah yg tahu tentang tanah itu memberitahu pak mentua saya supaya tolong uruskan tanah itu kerana tuan asalnya pun dah tua dan sakit2, nanti kalau dia mati lg susah. Jd diuruskan tanah itu dan utk memudahkan urusan diletakkan atas nama pak mentua saya. Selepas selesai, tidak lama selepas itu hamba Allah dan tuan tanah td meninggal. Selesai 1 peringkat masalah.

Masa terus berlalu, dgn tanah pusaka td masih atas nama pak mentua saya. Tak lama kemudian anak lelaki isteri ke 2 td meninggal meninggalkan anak yang ramai, selepas itu anak perempuan pula diserang sakit jantung, koma beberapa hari di hospital. Alhamdulillah, Allah panjang umurnya. Si isteri pula yang sakit tua selalu menyebut kalu2 ada rezeki untuk dia merasai pusaka peninggalan arwah suaminya sblm beliau meninggal.

Apa yang dirasai benar2 terjadi. Pada bln 12 baru2 ini, Allah Taala menjemput isteri ke 2 mengadapnya secara tiba-tiba. Yang tinggal sekarang ialah 1 org saje waris pd lapis pertama. Entah bila tanah itu dpt diselesaikan saya sendiri tidak tahu. Dah banyak kali menyebut kpd pak mentua, namun hingga hari belum lg selesai. Takut2 bila dia pulak meninggal lagi besar beban dan tanggungjawab anak2nya (isteri saya dan adiknya, termasuk saya juga) untuk menguruskannya.

No comments:

Post a Comment