Sunday, March 8, 2009

Perkongsian 1

Hasil perbincangan dengan beberapa orang kenalan, saya mendapati ramai orang tidak memahami hakikat ilmu Faraid. Kita tidak boleh menyalahkan mereka. Mungkin tidak ramai pakar/pendakwah yang menyebarkan ilmu ini menyebabkan mereka membahagi2kan harta mengikut kehendak sendiri tanpa mengambil kira batas2 hukum.

Saya ada berbincang dengan beberapa orang peneroka felda. Hari ini felda telah mencapai tahap generasi kedua (atau mungkin ke3 atau lebih). Bermakna sudah berlaku banyak kematian. Dasar yang ditentukan untuk tanah felda ialah tidak boleh meletakkan banyak nama. Jadi diletak nama seseorang daripada waris (spt isteri) yg mana mereka ialah pemegang amanah bagi sebahagian harta tersebut. Tapi banyak yang berlaku, pemegang amanah tidak menjalankan tanggungjawab mereka dimana harta dibahagikan tanpa berpegang pada hukum faraid. Akhir akan berlaku memakan harta orang lain atau menimbulkan perasaan tidak puas hati waris2 yang lain.

Bagaimana pula jika pemegang amanah tadi pula yang meninggal, sudah pasti masalah akan menjadi lebih rumit kerana anak2 mereka pula akan masuk campur dalam pembahagian harta tersebut. Sekian

No comments:

Post a Comment